De eerste week in de Filipijnen - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van Yanna Bijl - WaarBenJij.nu De eerste week in de Filipijnen - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van Yanna Bijl - WaarBenJij.nu

De eerste week in de Filipijnen

Door: Yanna

Blijf op de hoogte en volg Yanna

24 Februari 2018 | Filipijnen, Banaue

Dat is snel voorbij gegaan zeg! Een week geleden kwam ik aan in Manila. Tijdens mijn tweede vlucht vanaf Taipei werd ik door mijn buurvrouw gewaarschuwd dat ik erg voorzichtig moest zijn in mijn eentje. Later ook door de jongen van de douane. Op het vliegveld dacht ik snel wat geld te pinnen. Dat ging helaas mis. M'n kaart werd ingeslikt. 'Gelukkig' ook bij twee anderen en kwam er binnen 45 min al iemand om de kaarten eruit te halen. Goed begin van mijn reis dus.

De rest van mijn week was echt te gek!! Ik heb zoveel gezien en gedaan dat ik nu aan een ontspanvakantie toe ben :p bereid je dus voor op een lang verhaal.

Ik kwam dus aan in Manila. Geen hele fijne stad, erg groot en druk. Ik zat gelukkig in een heel fijn hostel (waar ik nu weer zit) en ontmoette, na een kort dutje, al snel andere reizigers. Gezellig mee gegeten en geborreld en ook de volgende dag mee door de wijk gelopen. Wat een hitte zeg!
Die avond begon mijn geplande trip. Ik pakte de nachtbus van Manila naar Banaue. Dat is in het noorden en in de bergen. Ook hier ontmoette ik weer andere reizigers, uit NL. Aangekomen in Banaue was er een hele andere sfeer dan in Manila. Veel relaxter, alsnog wat chaotisch door alle tricycles, en midden in de natuur. Hier samen met Selma, een van de NLers, de dag doorgebracht. Tocht gemaakt naar de Hapao hotsprings. De tocht er naar toe was veel indrukwekkender dan de hotspring zelf. Ik had nog nooit rijstvelden gezien en dit waren rijstterrassen die trapsgewijs in de bergen zijn gebouwd en al 2000 jaar bestaan. Ik heb m'n ogen uitgekeken, zo mooi!

Volgende dag met een tricycle naar Batad. Een veel kleiner dorpje in de bergen. Je kan met vervoer zover als dat de weg gaat. Dan moet je lopen. Een rotspaadje steil naar beneden langs het einde van de weg brengt je in 20 min aan het begin van het dorp. Toen volgden er nog heel veel treden naar m'n homestay. Prachtig uitzicht over het hele dorp vanaf het balkon. Dag 1 in Batad ben ik gaan wandelen naar de waterval. Dat betekent heel veel trappen op en neer vol in de volle zon maar je krijgt er wel hele mooie uitzichten voor terug. Dag 2 ben ik naar een viewpoint geweest en in de middag weer terug naar Banaue.

Laatste keer dat ik daar zou slapen want ik ging de volgende dag alweer door naar Sagada. Dit is een heel gezellig doprje hoger in de bergen met verschillende grotten. We verbleven met een groepje van 6, allemaal meiden die elkaar via via en al eens eerder hadden ontmoet, in een iets verder gelegen Coffee Heritage House. Onwijs relaxte plek tussen de dennenbomen. Met z'n allen naar de Hanging Covens, hangende doodskisten aan de bergwand, geweest. Super lieve enthousiaste tour guide die een hele foto presentatie bij zich had. We verstonden er alleen niks van met z'n accent. Ik heb uit beleefdheid gedaan alsof ik alles snapte en had hem bijna een knuffel gegeven. Dag 2 moesten we vroeg op, 4:45 AM, om de zonsopkomst te bekijken. Helaas was deze iets te bewolkt maar we hadden genoeg om ons heen om naar te kijken. Het stond er namelijk vol met toeristen die foto's met flits maakten, mega veel selfies en zelfs een foto van hun Starbucks koffie met de zonsopkomst op de achtergrond. Later die ochtend zijn we een grote grot ingeklommen. Was heel tof om te zien alleen was het er super druk en moest je op bijna onmogelijke manieren omlaag en omhoog klimmen. Ik was na bijna 2 uur blij dat ik weer buiten in de zon stond.

Daarna begon de lange reis terug naar Manila. 2,5 uur met de bus naar Banaue, snel douche en eten en dan in de 9 uur durende nachtbus. Ik was bij het inchecken zo moe dat ik 2014 invulde bij de datum :p

Vandaag doe ik even een dagje helemaal niks, even m'n kuiten rusten! En even in m'n eentje :) En als alles goed gaat (heel gedoe met vliegticket kopen en nog steeds onzeker of ik die nou heb) vlieg ik morgen ochtend naar Coron, een eilandje iets naar het zuiden, en begin ik vanaf daar op maandag een 5 daagse boottocht door allerlei mini eilandjes. Lekker zwemmen, verbranden, chillen, eten en niks doen. Vrijdag kom ik dan aan in El Nido en vanaf daar heb ik niks gepland en zie ik wel waar ik heen ga. En dat vind ik na zo'n eerste volgeplande en te gekke week helemaal niet erg!

Veel gedaan dus veel te vertellen, dat zal de komende weken wel anders worden aangezien ik langer op 1 plek zal blijven. Het alleen reizen vind ik heerlijk! De Filipijnen is super mooi en goedkoop. Geen moment eng gevonden en je ontmoet zo makkelijk andere reizigers die je mee aan de hand nemen omdat je verteld dat het je eerste keer is. En je komt ze vaak nog ergens een keer tegen aangezien iedereen ongeveer naar dezelfde plekken gaat.

Ik hou dit nog wel een tijdje vol zo! :)

  • 24 Februari 2018 - 09:23

    Ruben:

    Wauw Yanna, tof verhaal en wat een belevenissen al ;)
    Lekker genieten van deze reis!!
    Ben benieuwd naar je nieuwe verhalen ;)
    XX

  • 25 Februari 2018 - 12:52

    Kelly:

    SICK!!!!!
    Wat een mega avontuur!!

  • 25 Februari 2018 - 15:19

    Jan:

    Yanna,
    pracht avontuur en zo zie je nog wat van deze wereld. Geniet en denk niet te veel aan je lijn. Hoor van je.
    jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yanna

Mijn eerste solo reis. Ik ben er klaar voor :)

Actief sinds 21 Feb. 2023
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 5489

Voorgaande reizen:

21 Februari 2023 - 31 December 2023

Mijn eerste reis

16 Februari 2018 - 18 Mei 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: