Japan :) - Reisverslag uit Osaka, Japan van Yanna Bijl - WaarBenJij.nu Japan :) - Reisverslag uit Osaka, Japan van Yanna Bijl - WaarBenJij.nu

Japan :)

Door: Yanna

Blijf op de hoogte en volg Yanna

12 April 2018 | Japan, Osaka

Ik ben alweer aangekomen in mijn laatste stad in Japan! Ik neem even een dagje rust en doe even helemaal niks vandaag. De afgelopen weken heb ik zoveel gezien en gedaan dat ik geen tijd heb gehad om een mooi verhaaltje te schrijven. Daar is vandaag de perfecte dag voor.

Ik heb zoveel gezien dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Laat ik dan maar beginnen met de mensen hier. Japanners zijn onwijs vriendelijk en behulpzaam. Ze spreken niet allemaal Engels maar als je ze om hulp vraagt, doen ze er alles aan om je te helpen. Je krijgt niet altijd het antwoord op je vraag maar je bent ze zo dankbaar dat ze een kwartier de tijd nemen om je te proberen te helpen. Ze houden zich aan de regels en zijn heel netjes, beleefd en kalm. Oversteken tijdens een rood stoplicht, doen ze niet. Eten lopend op straat of in de metro, doen ze niet. Hard praten in de metro, doen ze niet. Slapen in de metro, doen ze heel gemakkelijk. En het is overal zo schoon en netjes. Nergens zie je vuil liggen maar ook zie je bijna geen afvalbakken, de zonsverduistering gordijnen in de trein zijn allemaal nog heel en mooi. Zo anders dan in Nederland. Heel fijn :)

En dan het land. Ik zal op een rijtje zetten waar ik ben geweest. Tokyo - Nikko - Tokyo - Kyoto - Hiroshima - Miyajima - Kyoto - Nara - Wakayama - Kobe - Naoshima - Osaka. De vriendin die ik in de Filipijnen heb ontmoet, Kasia, noemde me na een tijdje Miss Ping Pong omdat ik zoveel heen en weer aan het reizen was. Dat klopt ook wel en dat heb ik voornamelijk gedaan vanwege de kersenbloesems. Toen ik mijn reis aan het plannen was was het nog niet heel duidelijk wanneer de bloesems op z'n volst zouden zijn. Dus zorgde ik ervoor dat ik de dagen iets verspreidde en zo meer kans had om de bloesems in volle bloei te zien. En dat is denk ik wel gelukt. Prachtig waren ze! En wat zijn Japanners goed in picknicken (hanami)! Ze hebben alles mee. Wij nemen een paar dekens mee en kopen wat eten en drinken onderweg. Zij hebben grote blauwe zijlen mee, kartonnen dozen omgebouwd tot tafels, heel veel eten en heel veel drinken en ze zitten er de hele dag onder de bloesems te genieten.

Bij het begin beginnen, Tokyo. Gigantische stad met een heel groot metro netwerk. Daar worst je even stil van als je de map ziet. Maar al vrij snel heb je het door en merk je hoe goed alles geregeld is. En je kan echt overal komen. Zo heb ik dan ook de hele stad doorgereisd. Je hebt verschillende wijken en de wijk die ik heel fijn vond was Yanaka. Dit is het oude gedeelte, erg rustig, heel veel tempels, kleine straatjes, alleen maar laagbouw en een grote begraafplaats met veel bloesems. Andere wijken zijn het tegenovergestelde. Die zijn druk, kleurrijk, groots, luid maar alsnog te gek. Je kijkt je ogen uit. Overal is wel iets te zien en over verbaasd te zijn. Het fijne aan Tokyo vond ik dat je die overweldigende drukte hebt maar daarnaast vind je dan weer een heel mooi groot park waarin je even vergeet dat je in de grote stad bent.

Om de grote stad af te wisselen met wat natuur ging ik iets meer naar het noorden, naar Nikko. Je komt daar aan met de trein en je ruikt meteen de frisse (en koudere) lucht en je hebt uitzicht op besneeuwde bergen. Heerlijk! Hier heb ik twee dagen alleen maar door de natuur gewandeld en genoten van de stilte en de verre uitzichten. Ondanks het koukleumen heb ik het heel fijn gehad hier.

Toen weer terug naar Tokyo, dit keer samen met Kasia. Deze dagen waren we op bloesem tocht. Ze waren vol in bloei dus zochten we de meest mooie plekken op om samen met alle andere toeristen mooie foto's te maken. De ene avond net als de toeristen onder de bloesems een sake drinken en de andere avond een drankje in een club in de uitgaanswijk. Het jammere van Tokyo is is dat de metro niet tot laat rijdt. Je moet dus de laatste metro naar huis pakken rond 00:30 uur of doorgaan tot 05:00 uur. Wij waren kapot na een hele dag bloesem jacht dus hielden we het bij 1 drankje.

Samen namen we de Shinkansen, die ene hele snelle trein. Ik naar Kyoto en Kasia naar Osaka. Kyoto was zoveel groter dan ik had verwacht. Maar nog steeds geweldig. Ik ging op zoek naar de Philosophers Path waar je van de ene tempel naar de andere liep over een pad met alleen maar bloesems. Ik begon om 11 uur en kwam daar uiteindelijk aan om 15 uur. Ik geef toe ik had niet goed opgezocht waar het was maar ik werd ook de hele tijd afgeleid door al het moois om me heen. Dan zag ik weer een tempel, een kleine knus straatje, dacht ik een echt geisha te zien of kwam ik ineens in een leuk park terecht. Heerlijk dat verdwalen in een stad :) Ik merk dat ik even kwijt ben wat ik wanneer heb gedaan maar ik weet dat ik een dag naar de Bamboo Forest ben geweest en naar de Fushimi Inari Shrines. Dat zijn die duizenden oranje bogen waar je doorheen kan lopen. Dat vond ik zo indrukwekkend! Heel magisch gevoel. Ook heb ik een dag een fiets gehuurd en ben ik naar de laatste plekken op mijn lijstje gefietst. De laatste dag in Kyoto heb ik genoten van een echte geisha dansvoorstelling. Je moet er van houden. Het is heel traag en de bewegingen zijn klein maar super strak en de muziek en zang zijn zo bizar dat ik het moeilijk kan omschrijven. Ik hou daar wel van. Ik vond het een te gekke ervaring om te zien!

De plaatsen die ik verder allemaal bezocht heb waren korte bezoeken, 1 of 2 nachten en dan weer door. Hiroshima draaide uiteraard om de atoombom. Dit was heel aangrijpend en toch ook mooi om te zien hoe ze daarna alles weer op hebben gebouwd en hoe ze er nu nog steeds zo mee bezig zijn. Miyajima is een klein eilandje waar een hele grote oranje shrine in het water staat en waar ik een berg heb bewandeld. Zo fijn al die traptreden omhoog maar het uitzicht wat je dan krijgt te zien is super mooi. Nara staat bekend om het herten park. Hier lopen onwijs veel 'wilde' herten rond die je koekjes kan voeren en kan aaien. En een tempel met een gigantische buddha. Vanuit hier heb ik een dagtripje gemaakt naar Yoshino. Dit is een berg met 30.000 bloesems. Ik wist dat ik laat in het seizoen kwam en de bloesems kleurden helaas al groen maar alsnog was het een prachtig uitzicht.

Na Nara wist ik niet zo goed meer wat te doen. Dit waren alle plekken die ik van te voren had opgezocht om te bezoeken maar ik heb nog een hele week. Uiteindelijk ben ik naar Wakayama geweest. Lichtelijk uitgestorven dorp maar het ging mij hier meer om de dagtrip naar Koyasan. Hier had ik willen overnachten in een tempel met de monikken maar dat was steeds vol. Dan maar een dagtripje. Ook hier was het kouder doordat je op 900 meter hoogte zit. Het hoogtepunt hier was de begraafplaats. Deze was 2km lang en stond vol met gigantische cedar bomen. Het leek net een sprookjesbos. Hierna wilde ik naar Naoshima. Dit is een eiland waar veel kunst is te zien. Een deel staat verspreid over het eiland zelf maar je hebt er ook meerdere musea. In een keer hierheen was me een te lange reis dus heb ik een tussenstop gemaakt in Kobe. Ja van kobe beef. Alleen heb ik dat niet gegeten. Ik weet het, zonde zonde zonde :p

En toen van Naoshima naar Osaka. En daar zit ik nu tot en met zaterdag. En dan vlieg ik alweer naar Nepal!! Ik vind het serieus jammer om weg te gaan uit Japan. Het is namelijk een heel fijn land en er is nog zoveel om te zien. Maar het is ook wel weer tijd voor iets nieuws. Nepal gaat zo anders worden en ook weer zo mooi! Ik heb er zin in! Ik hoop dat al het wandelen hier en de bergen op en af genoeg training is geweest voor de trekking in Nepal. Nog even 2 dagen genieten van het heerlijke eten hier (daar heb ik nog geen eens iets over verteld!) En dan op naar het volgende avontuur :)

  • 12 April 2018 - 12:17

    Jan:

    Yanna,
    wat schrijf je heerlijk enthousiast. Benijd je. Ben alleen op pad naar het Vlaams broodhuis , de Looier en de markten. Morgen de Verzamelbeurs te Utrecht. Hele dag lopen langs allerlei kraampjes.
    Die drie weken dat ik ooit in Japan was in de 60 - teger jaren ging ik ook vaak in de weekenden op pad. Ik herken dus veel van jouw indrukken.
    Is reisleidster niet iets voor je.?
    liefs jan

  • 12 April 2018 - 19:49

    Jan:

    Miss Ping Pong
    hier nog een bericht van Mister Butterfly. Wat heb jij veel gepland om te zien. Die bloesems zullen best mooi geweest zijn. Is ook hun reclame item. Ik weet nog dat ik daar naar de kapper ging. Een ware belevenis met warme doeken etc. etc. Perfect. Ik gebruikte echter in de stad meestal van die kleine taxi's daar. 'K Was niet zo looperig.
    Ging uit in het weekend met o.a. Amerikaanse mariniers die met hun schip in de haven van Yokohama lagen.
    In Hiroshima heb ik alleen het museum gezien en voor de rest gestapt. Tja, wat doe je als je 20 bent .
    Ben benieuwd hoe Nepal is. Een handelaar die ik help op de Noordermarkt, heeft daar met zijn vrienden een schooltje in beheer.
    Nu met die afgelopen aardbeving is hij er regelmatig om weer te helpen met opbouw. Enfin. Pas op jezelf en een
    goeie reis , liefs van Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yanna

Mijn eerste solo reis. Ik ben er klaar voor :)

Actief sinds 21 Feb. 2023
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 5491

Voorgaande reizen:

21 Februari 2023 - 31 December 2023

Mijn eerste reis

16 Februari 2018 - 18 Mei 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: